Instanto od E. and T. Underwood
"Instanto" od E&T Underwood
Tenhle krasavec se ke mě dostal v bídném stavu přímo ze severního Irska, kde bohužel sloužil dlouhá léta jako ozdoba výkladu jednoho vetešnictví. Předchozí majitel jej za účelem "zkrásnění" natřel průmyslovým bezbarvým lakem, který vzájemně spolehlivě slepil všechny pohyblivé díly, což byl z mého pohledu jeden z největších problémů. Z dalších, už tradičnějších závad, můžu jmenovat potrhaný měch, chybějící stavěcí šrouby, různé praskliny a vydroleniny, zhusta neodborně opravené hrubým lepením nebo i hřebíky, zlomená přední část závěrky atd. K tomu si připočtěme, že většina šroubů byla vyviklaná a se zničenými drážkami, nepůvodní - podstatně menší - objektiv, který byl i s objímkou vlepen (!!) do původní objímky a přehršel dalších drobností, které vyvstaly až v průběhu demontáže - jak je patrné, práce zde bylo až až.
Na obrázku vpravo vidíte, jak nebožák vypadal po padesáti letech tlení ve výkladu vetešnictví.
Prvním krokem opravy bylo odmontování a rozmontování všeho, co se odmontovat, rozebrat nebo povolit dalo. V první fázi jsem se domníval že bude nutné odstranit i měch a nahradit jej novým, po úvaze jsem se však přiklonil k rozhodnutí původní měch zatím ponechat, pouze s opravením největší trhliny u přední desky.
Opravdovým oříškem bylo oddělení lakem slepených částí od sebe, zvláště spodní podlážky od pohyblivého rámu, sloužícího k zaostřování, který byl zalakován vskutku štědře. Po použití trošky nezbytného násilí a ostrého dláta se rozlepení podařilo, díky čemuž se ukázala další závada - ošklivá prasklina v jednom rohu rámu. To byl okamžik, kdy restaurátor objednává další zásilku lepidla...
Pohled na část trosek...
Dalším krokem byla oprava veškerých prasklin, zlomenin a vylomenin. Vzhledem k tomu, že ve většině případů nejednalo o řemeslné spoje, které povolily ale o prosté praskliny materiálu, zavrhl jsem původně uvažovaný kostní klih a lepení prováděl Herkulesem. Samozřejmá byla důkladná příprava podkladových špalíků a očištění zlomů od zbytků lepidel a špíny. Lepení doporučuji provádět vždy po jednom kusu, aby bylo možné před dalším postupem zkontrolovat sesazení dílů - lepením se některé díly mohou záhadně "srazit" a není nic horšího než pozdě lamentovat nad nepovedenou opravou.